Warning: Undefined array key "DOKU_PREFS" in /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/common.php on line 2084 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/common.php:2084) in /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/common.php on line 2092 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/common.php:2084) in /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/actions.php on line 38 sv:tillaegg-och-foeraendringar-i-kapitalets-foersta-band - riff-raff

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Both sides previous revision Föregående version.
Nästa version.
Föregående version.
sv:tillaegg-och-foeraendringar-i-kapitalets-foersta-band [2022/01/09 16:04]
eaustreum
sv:tillaegg-och-foeraendringar-i-kapitalets-foersta-band [2022/05/03 17:23]
eaustreum
Rad 1: Rad 1:
 ====== Värdeföremålslighet som gemensam föremålslighet. Ur Tillägg och förändringar i Kapitalets första band (december 1871 – januari 1872) ====== ====== Värdeföremålslighet som gemensam föremålslighet. Ur Tillägg och förändringar i Kapitalets första band (december 1871 – januari 1872) ======
  
-Karl Marx((Översättning: A.S., januari 2022 ([[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC BY-SA 4.0]]). Källtext: MEGA II/6, s. 29--32. Huvudtiteln är lånad från Michael Heinrich, //Wie das «Marxsche» Kapital lesen? Teil 1// (2009) där texten förekommer som en bilaga. Undertiteln är MEGA-redaktörernas.))+Karl Marx((Översfrån MEGA II.6s. 29–32 ([[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC BY-SA 4.0]]). Huvudtiteln är lånad från Michael 
 +Heinrich, //Wie das Marxsche Kapital lesen? Teil 1// (2009) där texten förekommer som en 
 +bilaga. Undertiteln är MEGA -redaktörernas.))
  
-2) //Värdeuttryck// (värdeform) tillkommer varorna endast i //förhållande// till varandra. En varas //värdeuttryck// ges därför alltid endast i dess //värdeförhållande// till andra varor. Varför? Hur uppstår denna för alla varors värdeformer gemensamma egendomlighet ur värdebegreppet?+//Värdeuttryck// (värdeform) tillkommer varorna endast i //förhållande// till varandra. En varas //värdeuttryck// ges därför alltid endast i dess //värdeförhållande// till andra varor. Varför? Hur uppstår denna för alla varors värdeformer gemensamma egendomlighet ur värdebegreppet?
  
 Vi betraktade ursprungligen //värde//begreppet på följande sätt: Vi betraktade ursprungligen //värde//begreppet på följande sätt:
Rad 33: Rad 35:
  
 //För det andra//: //För det andra//:
- 
-[-- -- --] 
- 
-[C] 
- 
-**I [30] 4) I** Varifrån kommer alltså arbetsproduktens gåtfulla karaktär så snart den antar //varuform//? Uppenbarligen från själva denna //form//. 
-De olika arbetsslagens likagällande eller deras //likhet som mänskligt arbete// framträder [erscheint] i den //form// att tinget självt, arbetsprodukten, är //värde//, precis som det som fysisk kropp är tung. Att den individuella mänskliga arbetskraften endast är en del av den samhälleliga arbetskraften, därmed att dess utgivande i produktionen enligt bestämda samhälleliga lagar mäts, nämligen genom den för produktens framställning nödvändiga arbetstiden -- framställer sig i den //form// att arbetsprodukten själv är en bestämd //värdestorlek//. Liksom ett pund järn och ett pund guld trots skillnaderna i fysiska och kemiska egenskaper är //lika tunga// blir nu t.ex. ett ton järn och två uns guld lika tunga. Olika arbetsprodukter är utbytbara i bestämda proportioner, likt kemiska substanser som binder till varandra i bestämda proportioner, ...? reduktion av olika arbeten.... 
- 
-[-- -- --] 
- 
-8) En varas värde existerar endast i sin egen kropp. Järn, linneväv, spannmål osv. är värden eftersom mänsklig arbetskraft förbrukades under deras produktion. Men dess värde kommer inte i dagen i dess verklighet, i dess kropp. Den //relativa// form vari den sinnligt framträder, är därmed endast något //ideellt föreställt//, eftersom den är en form som är skild från dess //verkliga existens som värde//. Vad som gäller för den relativa värdeformen överhuvud gäller också för //priset//. I sina priser besitter järn, linneväv, spannmål osv. värdegestalt i den mån de //föreställer// guldkvanta. Guld är ett sinnligt annorlunda ting och i själva sina priser förhåller de [sig] till guld som ett //annat ting//, som ändå är //värdelikt// det. De blir alltså framställda som värden i det att de framställs som //guldlika//.