Warning: Undefined array key 2 in /customers/3/0/2/riff-raff.se/httpd.www/texts/inc/html.php on line 1453

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

sv:vaerde [2022/05/03 18:29]
eaustreum Translation page created
sv:vaerde [2022/05/03 18:39] (aktuell)
eaustreum
Rad 1: Rad 1:
-====== Värde ======+====== 1) Värde======
  
 +Karl Marx((Ur //Grunddragen i kritiken av den politiska ekonomin//, häfte VII , s. 63 från 1858. Övers. från MEGA II.1.2, s. 740–743 (CC BY-SA 4.0). Jfr MECW 29, s. 252–253.))
  
 +Detta avsnitt ska flyttas fram.
 +
 +Den första kategori i vilken den borgerliga rikedomen framställer sig((sich darstellt))
 +är //varan//. Varan själv framträder((erscheint)) som en enhet av två bestämningar. Den
 +är //bruksvärde//, dvs. föremål för tillfredsställelse av något mänskligt behovs­system. Det är dess stoffliga sida som kan vara gemensam för de mest
 +dis­pa­­rata produktionsepokerna och därför ligger utanför den politiska eko­no­mins betraktelse. Bruksvärdet faller inom dess område så snart det modi­fieras av de moderna produktionsförhållandena eller i sin tur ingriper i och
 +modi­­fierar dem. Vad som pliktskyldigt brukar sägas om det i allmänhet in­skränker sig till plattityder som hade historiskt värde i vetenskapens första
 +början, då den borgerliga produktionens samhälleliga former ännu mödo­samt skalades fram ur stoffet och med stor ansträngning fixerades som
 +själv­stän­diga betraktelseföremål. I själva verket är varans bruksvärde en given
 +för­­ut­­­sättning – den stoffliga grund på vilken ett bestämt ekonomiskt
 +för­­hållande manifesteras((sich darstellt)). Det är först detta bestämda förhållande som stämp­lar bruksvärdet som vara. Vete t.ex. besitter samma bruksvärde vare sig det od­lats av slavar, livegna eller fria arbetare. Det skulle inte förlora sitt bruks­värde om det föll som snö från himlen. Hur förvandlas nu bruksvärdet till
 +vara? Bärare av //bytesvärde//. Om än omedelbart förenade i varan faller
 +bruks­värde och bytesvärde lika omedelbart isär. Det är inte endast så att
 +bytes­värdet inte tycks bestämmas genom bruksvärdet utan varan blir snarare först
 +vara, realiseras som bytesvärde, endast i det fall dess ägare inte förhåller sig
 +till den som ett bruksvärde. Det är endast genom avyttring,((Entäusserung)) genom
 +ut­byte mot andra varor, som han tillägnar sig bruksvärden. Tillägnelse genom
 +av­yttring är det samhälleliga produktionssystemets grundform, i vilket detta
 +enklaste, mest abstrakta uttryck för bytesvärdet framträder. Varans
 +bruks­värde förutsätts men inte för ägaren, utan för samhället i stort. (Liksom en
 +fabriksarbetarfamilj i Manchester, där barnen står i utbytesförhållande till
 +sina föräldrar och betalar för sin kost och logi, inte representerar den
 +tradi­tionella familjens ekonomiska organisation, lika lite är det moderna pri­vat­utbytessystemet samhällenas spontant framvuxna((naturwüchsige)) ekonomi. Utbytet börjar
 +inte mellan individerna inom ett samfund((Gemeinwesen)) utan där detta samfund tar slut
 +– vid dess gräns, vid kontaktpunkterna mellan olika samfund. Egen­doms­gemenskapen har på senare tid återupptäckts som en särskild slavisk
 +kuri­ositet. I själva verket erbjuder oss Indien en provkarta över de mest
 +mång­facetterade former av sådana ekonomiska samfund, som är mer eller mindre
 +upplösta, men fortfarande fullständigt igenkännbara; och en mera grund­lig historieforskning finner att det är alla kulturfolks utgångspunkt. Det på
 +privategendomen grundade produktionssystemet är till att börja med den
 +historiska upplösningen av denna spontant framvuxna kommunism. Än
 +dock ligger en hel räcka av ekonomiska system mellan den moderna världen,
 +i vilken bytesvärdet behärskar produktionen i dess fulla djup och bredd, och
 +de samhällsformationer som grundade sig på den upplösta egendoms­gemen­skapen, utan att((”Här slutar manuskriptet //Grunddragen i kritiken av den politiska ekonomin//. Alla åter­stående sidor i detta ganska tjocka häfte utgörs av utdrag från diverse böcker och
 +tid­skrifter.” MECW 29, s. 540.))